معایب و مشکلات بازاریابی شبکه ای

از سیستمهای هرمی تا بازاریابی شبکه ای به ظاهر قانونی

معایب و مشکلات بازاریابی شبکه ای

از سیستمهای هرمی تا بازاریابی شبکه ای به ظاهر قانونی

معایب و مشکلات بازاریابی شبکه ای

بازاریابی و فروش چه بصورت شبکه ای (چنانچه به صورت واقعی پیاده سازی شود و قصد سوء استفاده از مسئله بیکاری جوانان رو نداشته باشد) چه به صورت غیر شبکه ای
یک علم است، علمی آمیخته به هنر
فروش نوک پیکان هر شرکت تولید کننده کالا و خدمات است و بدون تیم فروش تمامی شرکتها به تعطیلی و ورشکستگی سوق داده می شوند.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

Marketing

این مطلب رو واسه این نوشتم چون بعد از چندین سال طی یک ماه گذشته به چهار جلسه پرزنت بازاریابی شبکه ای با ظاهری قانونی دعوت شدم و بوی نامطبوع کلاهبرداری به مشامم خورد طی بررسی هایی که انجام دادم، دیدم که حدود 14 شرکت فعال با نامهای

آویژه سگال، ابرتجارت کهکشان (لغو مجوز شده)، شبکه بادران گستر، کارآفرینان پیشرو باورس، تلاشکاران سرمایه وزین (تکسو)، بازاریابان ایرانیان زمین (Biz)، مروارید پنبه ریز، زندگی سبز دماوند (Green Life)، سیمرغ عصر تجارت، میراث نفیس دستها، پارس نیوشا نیک، شبکه تلاش آفرینان تجارت، جانسون تجارت، بازاریابی شبکه ای راه سوم پارسیان، نیک پوشان رادین

هستند.

 این شرکتها برخلاف اهداف مقدسی (که برای فریب اذهان عمومی ایجاد شده) که در سایتشون نوشته شده و بازاریابها شون به شدت روی این موارد تکیه می کنند:

مثل

  1. حذف واسطه ها

  2. حمایت از تولید ملی

  3. اشتغال زایی برای جوانان

  4. . . .

که در ذیل به بررسی این اهداف می پردازیم.

نگاهی به تاریخچه این شرکتها:

بازاریابی شبکه ای، به گفته دکتر فریدون قاسم زاده استاد دانشگاه شریف, در ایران ظرف چند سال گذشته مطرح شده در حالی که در دنیا قریب ۷۰ سال سابقه دارد. از حوالی سال ۱۹۳۰ مفهومی به نام بازاریابی شبکه ای از کشور آمریکا آغاز شد، این مفهوم در برخی از موارد معادل بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) استفاده می شد. در این روش تولیدکننده به جای اینکه کالاهای خود را از طریق عوامل پخش با درصد کمیسیون بالا به فروش برساند, از طریق خود مردم و مشتریان این کار را انجام می دهد. بدین طریق شبکه ای از مشتریانی که تمایل دارند در کار فروش به تولیدکننده کمک کرده و منفعتی نیز برای خود کسب نمایند, امر بازاریابی و فروش کالا را بر عهده می گیرند. در برخی از موارد در ادبیات، از بازاریابی شبکه ای به عنوان بازاریابی چند لایه ای (Multi Level Marketing-MLM) نیز نام برده می شود که هر دو عنوان ناظر به یک مفهوم هستند.

حال با نگاهی به تاریخچه و تعریف سبک واقعی بازاریابی شبکه ای به اهداف این شرکتهای به ظاهر قانونی نگاهی می اندازیم:

1*- چنانچه هدف شرکتها حذف واسطه هست پس وجود خود این شرکتها نقض کننده این هدف می باشد . چون خود این شرکتها یک واسطه محسوب می شوند و هیچکدام تولید کننده محصول خاصی نیستند البته  برخی از آنها کالاهایی به نام خود شرکت دارند که عملاً برند (نام تجاری که روی یک کالا نوشته می شود) آن شاید متعلق به این شرکتها باشد و این دلیل بر تولید آن کالا توسط آن شرکت نیست.

2*- بحث حمایت از تولید داخلی رو مطرح می کنند که عملاً 80 تا 90 درصد از اجناسی که این شرکتها ارائه می دهند کالاهای خارجی است

یک سوال اینجا مطرح است و آن اینکه چرا از اجناس خارجی یا اجناس داخلی بی نام و نشان و عجیب و غریب استفاده شده؟

پاسخ به این سوال خیلی ساده است. چون اجناس خارجی قیمت مصرف کننده ندارند و این شرکتها این اجناس را با قیمتهای بسیار پایین (به علت کیفیت پایین این محصولات) خریداری کرده و با قیمتهای بسیار بالا به فروش می رسانند تا اول سود خود را تضمین کنند بعد با ارقام بالا و درصد سود های عجیب و غریب سر من و شما را کلاه بگذارند که می توانی در شرکت آنها تا 40 % یا بیشتر هم سود ببری.

یک سوال مهم لطفاً به یک کارخانه تولیدی معروف بروید و از مدیر فروش کارخانه بپرسید که نمایندگان شما در سطح استان و کشور چند درصد سود می برند و آنها پاسخ خواهند داد در صورت خرید بالا و در بهترین شرایط حداکثر 15 تا 20 درصد پس چگونه است که این شرکتها که تولید کننده هم نیستند می توانند این سود ها را در صورت خرید جزء به شما بدهند؟ آیا غیر از این است که یک جنس با کیفیت پایین و با قیمت پایین می خرند و با قیمت بالا به مردم ارائه می کنند؟

نکته مهم: بدلیل ضعف در کیفیت مشتریان شاید فقط یکبار حاضر به خرید آن محصول باشند و نهایتاً متضرر اصلی نیروهای انسانی بی مزد داخل شرکت هستند که عمرشان را روی یک محصول بی کیفیت (شاید با ظاهر و بسته بندی آراسته) می گذارند.

3*- مسئله اشتغالزایی مطرح شده که چنانچه قرارداد مربوط به این شرکتها را مطالعه کنید متوجه می شوید که کاملاً یک طرفه بوده و از نیروی بازاریاب کلیه تعهدات گرفته شده ولی هیچ تضمینی برای کار و آینده نیرو در نظر گرفته نشده؟

مثال1: اگر جوانی عمر و جوانی خود را برای این شرکت بگذارد و با چوب خوری ابتدای کار کنار بیاید و با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارد تا به یک پورسانت برسد، حال اگر پس از گذشت یک مدت زمان، این کار به هر دلیل برای این شرکت مقرون به صرفه نبود و خواست کارش را جمع کند (همانطور که می دانید مجوز کار این شرکتها از 6 ماه تا 2 سال است) یا اعلام ورشکستگی کند، چه کسی جوابگوی عمر و زندگی تباه شده این جوان است؟

مثال 2: بیاییم خدمات یک شرکت را که مانند این شرکتها در سطح کشور کار می کند و بر خلاف این شرکتها خدمات حقیقی ارائه می دهد را با این شرکتها مقایسه کنیم

شرکت بیمه یکی از رایجترین سولات که از طرف خریدارن خدمات مختلف بیمه ای مطرح می شود اینست که اگر شرکت بیمه ای X ورشکست شد و ما از آن شرکت بیمه نامه تهیه کرده باشیم چه کسی پاسخگوی ما خواهد بود؟

پاسخ تمامی شرکتهای بیمه ای یک پشتیبان به نام شرکت بیمه مرکزی دارند که کلیه نقل و انتقالات مالی شرکتهای بیمه را زیر نظر دارد و چنانچه شرکت بیمه ای بخواهد خارج از عرف مشخص شده عمل کند به سرعت جلوی کار آن شرکت گرفته می شود و چنانچه این شرکت به ورشکستگی برسد بیمه مرکزی پاسخگوی تمامی تعهدات این شرکت می باشد.

در صورتی که این شرکتهای بازاریابی شبکه ای هیچ تعهدی نه به شما دارند نه به هیچ ارگانی که در صورت ورشکستگی پاسخگوی شما یا زیر مجموعه هایی که ایجاد کرده اید باشد.

نکته ای که در سال 97 نیاز است بدانید

با سلام و عرض ادب نسبت به تمامی عزیزانی که مطالب رو مطالعه کردن و نظریات خودشون رو ارسال کردند. 

مطالب درج شده مربوط به سال 94 هستند و خیلی از شرکتها با توجه به مطالب ارائه شده شروع به پوشاندن ( ماست مالی کردن) نقاط ضعف معرفی شده کردند ولی کماکان اصل کارشان مشکل دارد.

یک موضوع بسیار مهم رو میخواستم امروز با شما دوستان مطرح کنم

با گذشت حداقل شش سال از عمر این شرکتهای کلاهبرداری از تمامی کسانی که در این شرکتها کار می کنند یا می خواهند به زور وارد شوند یک سوال اساسی دارم. 

مطالبی که پیش از سوال باید بدانید

8 تا 10 سال پیش پس از اینکه سرمایه گذاران اصلی (آقازاده ها) این سبک شرکتها از نوع غیر قانونی آن منتفع نشدند اقدام به قانونی کردن آن نمودند پس از کسب مجوزهای لازم در سال اول بسیاری از نتورکر های حرفه ای از سیستمهای غیرقانونی را به سیستمهای به ظاهر قانونی خود وارد کردند (سبک ورود به این نحو بود که خیلی ها را با وعده و وعید خیلی ها را با جاه و مقام و خیلی از لیدر ها و لگ هایی که به هیچکدام از این روشها وارد نمیشدند رو دستگیر کردند بعد برای اینکه پرونده آنها مختومه اعلام شود از آنها تعهد گرفتند که باید در سیستمهای جدید به همراه همه زیر دستها خرید بزنند وگرنه پرونده شان دوباره به جریان می افتد ) 

با این سبک هر شرکت هزاران نیروی زبده از لیدر ها و لگ های حرفه ای (که خیلی از آموزشهایی که میبینید حاصل تلاش این افراد است) را وارد این سیستمهای به ظاهر قانونی کردند. 

مطلب بعدی که باید بدانید اینست که این سیستمها به نیروها تعهد میدهند که در صورتی که درست عمل کنید بعد از بازه 3 تا 6 سال میلیاردر میشوید و ماهی چندین میلیارد درآمد دارید. 

و آخرین مطلب پیش از سوال اصلی اینکه تا به امروز بیش از 6 سال از عمر این شرکتهای کلاهبرداری می گذرد. 

عنوان سوال

لطفا اگر وارد این سیستمهای کلاهبرداری شدید یا قصد ورود به آن را دارید این مورد را از پرزنتور یا لیدر خود بخواهید.

نام 100 نفر از میلیاردر های 6 سال پیش این مجموعه را برایتان بگوید و حداقل با 5 نفرشان را ببینید.

اصلا 100 نفر نه 10 نفر

10 نفرم نه 5 نفر

احتمالا توجیه میکنند که آنها کارشان را اصولی انجام ندادند

مگر میشود کسی طراح آموزشهای شما باشد و کارش را اصولی انجام ندهد مگر میشود از بین هزاران ورودی سال اول یک نفر هم اصولی انجام نداده باشد. 

احتمالا توجیه میکنند که آنها وقت دیدن شما را ندارد

مگر کار روزمره آنها چیست مگر محل درآمد آنها از خرید نیروهای جدید شکل نمیگیرد مگر سرکشی به تیمها و کنفرانس گذاشتن نیست آدرس یکی از محلهای کنفرانس را بخواهید تا در آن شرکت کنید. 

نکته مهم چند شرکت چندین ماشین وارد کرده و هر هفته به بعضی از این افراد به ظاهر موفق میدهد تا با نمایش آنها ورودی جدید بگیرد

لطفا در صورت مشاهده از لیدر خود بخواهید که کارت ماشین یا سند آن را کپی برابر اصل بگیرد و به شما نشان دهد.

شاد و پیروز باشید. 

  • Seller Team

نظرات  (۳)

  • اکبر دوستی
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    شما یجوری مینویسید آدم فک میکنه بازاریابی شبکه ای یه کار خلافیه
    من تو بیز نیستم تو پنبه ریزم حامی پنبه ریزم شرکت پلیمر صنعتی بوشهره که تو تلویزیونم کارخونه هاشو دارن نشون میدن خط تولیدشم تو ایرانه البته یه سری محصولات تخصصی داره که وارد میکنه تازگیا شنیدم که مدیران برای اینکه تکنولوژی ساخت اون محصول رو وارد ایران کنند تا خط تولیدشو تو ایران بزنند تا هم جنسا ارزونتر بشه هم دیگه نیازی برای وارد کردن جنسا نباشه هم واسه عده آدم اشتغال زایی بشه 
    کارخونه هاشم روزبه روز داره زیاد میشه مثل ابرتجارت و بادران و بیز یه شبه به وجود نیومدند که 4 سالم دووم نیاره.
    من نمیدونم بیز چه شکلیه ولی تو پنبه ریز کسی فروش اجباری نداره حالا کسی رو هم اگه وارد کار کردی اگه نخرید هم نخرید که بیفته تو چاه و بدون دریافت یک ریال از شما ثبت نام میتونی تو سایت ثبت نام کنی.
    ینی تا حدودیم حق با شماست چون وقتی میرم سایت بیز و بادران اصلا خیلی از آموزشارو نمیگن، نمیگن چه شکلی باید شرکتتو انتخاب کنی از رندی گیج میگن ولی همه حرفاشو نمیگن چون به ضررشونه یه روزیم مثل ابرتجارت فاتحشون خونده است سایت آموزشی پنبه ریزم این سایته :fastforward.ir همه مطالب هست.

    آقا مجتبی بازاریابی شبکه ای هیچ مشکلی نداره ولی به دوستتون بگین فقط به حرفای یه سری آدم که دارن بهش آموزش میدن گوش نکنه بره تحقیق کنه و اگه اینکارو دوست داره که هییییچ اشکالیم نداره بهش بگین بدون تحقیق وارد کار نشه تو اون شرکتا همش از پنبه ریز بد میگن اگه خودتم بری بشینی اونجا ، از پنبه ریز بجث کنی میبینی که این شکلیه
    به قول *** ***** که زمانی تو ابرتجارت بود و بهترین بود تو اون شرکت(قبل اینکه ابرتجارتو جمع کنن اومده پنبه ریز)، میگه یجوریا از پنبه ریز میگفتند که ما یه شکل دیگه پنبه ریزو تصور میکردیم ولی پنبه ریز بهشت نتورکراس و تنها شرکت قانونیه البته همشون قانونین به ظاهر ولی غیراصولی دارن کار میکنن هیچ کدوم از مدیراشون کارشناس نیستن 
    البته منظورم این نیست که من انتخابم بهترین بوده و شاید منم اشتباه کردم ولی با اون تحقیقاتی که من انجام دادم پنبه ریز نسبت به بقیه خیلی قدره ینی بقیه شرکتا **** **** ** * **** *** **** * *** **** ** **** ****** ** *** ** *****
    اگه خواستید منو راهنمایی کنید شماره تلفن *********** تلگرامم دارم
    پاسخ:
    اکبر عزیز

    از نظراتی که ارسال کردید متشکریم. شما سه نظر ارسال کردید که تقریباً هر سه یک مضمون رو داشتند ما این نظر رو که از همه کامل تر بود منتشر می کنیم.
    بخشهایی از آن که مربوط به تبلیغات شما و شماره تماس شما بود با * نمایش داده شده است. این حذف بنا به صلاحدید تیم مدیریتی وبلاگ انجام گردیده.
    در مورد اینکه فرمودید آدم فک می کنه بازاریابی شبکه ای کارخلافی هست.
    نظر ما اینگونه نیست بازاریابی شبکه ای هم یک روش ارائه کالاست، منتها اصولی دارد که در اکثر شرکتهای فعال در ایران این اصول رعایت نشده است، مطمئن باشید اگر شرکتی را تحلیل کنیم که این اصول را رعایت کند. صریحاً آنرا اعلام می کنیم. 
    راجع به شرکت پنبه ریز هم الان مطلب خاصی رو در پاسخ به صحبتهاتون، براتون ارسال نمی کنیم.
    اگر اجازه بفرمایید ابتدا یک تحقیق انجام بدهیم سپس نظر قطعی راجع به این شرکت رو برای تمامی بازدیدکنندگان منتشر می کنیم.
    فقط یک نکته وجود دارد آنهم اینست که به دلیل اینکه کارخانه جات پنبه ریز اصلی سابقه طولانی در صنعت تولید محصولات سلولوزی و بهداشتی دارند و این شرکت (مروارید پنبه ریز) هم تقریباً هم نام با این مجموعه تولیدی است. ممکن است کمی تحلیل آن زمان بر باشد.

    شاد و پیروز باشید.
    اصل ماجرا اینه که ناآگانه و به بهانه ی دیگه ای رفیقم رو وارد شرکتشون کردن و جلسه ی اول رو برگزار کردن، جلسه ی دوم دیروز بود که رفیقم گفت اوضاع از این قراره و منو برد شرکتشون منم دقیقا جلسه رو مدیریت کردم و کارشناسشون توی جواب دادن به من باز موند و نتونست جواب بده، محوریت اون جلسه رو من کیفیت کالا هاشون قرار دادم که هی میگن کیفیت اصلا کیفیتش رو کجا تایید کرده و ارزش خرید یا حتی فروش داره ( البته اینجا جزیی گفتم ولی اونجا با همین موضوع حدود نیم ساعت وقت خریدم)، متاسفانه اینا به دوستم گفتن که فردا هم بیاین هی اصرار از من که نه ولی از دوستم که حالا فردا هم بریم( دوستم هنوز وارد این شرکت نشده ولی مغزش رو شستشو دادن و از روی وسوسه ی درامد خیالی اصرار کرد من میشناسمش) خلاصه ی کلام امروز غروب هم مجبورم برم امروزم سعی میکنم با همین مطالب این وبلاگ و یکی از وبلاگ های همسایتون جلسه رو مدیریت کنم که قطعا اینا کار رو میزارن برای جلسه ی بعدی که من نمیزارم بزودی برگزار کنن و هر طور شده موکول میکنم به دو سه روز بعد.
    فقط شما محبت کنید هرچهزودتر این مطالبی رو که میگید اماده کنید، ترجیحا توی همین وبلاگتون بزارید...
    پاسخ:
    دوستتون وارد شده و آموزشهاش رو هم دیده، چون بدون گذراندن آموزش اجازه مشاوره و پیگیری ندارند. ( لطفاً مطلب بهشتی که بازاریابان شبکه ای برای شما می سازند رو مطالعه بفرمایید تا با نحوه پاسخگویی آنها به سوالات شما بیشتر آشنا بشید)

    برای دوستتون هم ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است . . .

    در مورد اطلاعات هم سعی می کنم زودتر به دستتون برسونم.
    شما هم اگر به موردی برخوردید که بتونه کمک کنه خوشحال می شیم با ما به اشتراک بگذارید.
    این یه مطلب عالی بود
    خیلی ازتون سپاسگذارم

    یکی از رفقای بسیار صمیمی من داره میافته توی چاه عمیق شرکت بیز، دنبال صحبت و دلیل قانع کننده بودم که توی این مطلب به اندازه ی لازم برای کم کردن روی (به اصطلاح ) کارشناسشون اینجا پیدا کردم....
    پاسخ:
    مجتبی عزیز
    در پاسخ به کارشناساشون عجله نکنید، چون مطالب زیادی رو واسه توجیه شما آماده کردند.
    پس اگر می خواهید به دوستتان کمک کنید، بهتره شما هم با اطلاعات کافی سر جلسه حاضر بشید.
    به یاری پروردگار سعی می کنم تا یکی دو روز آینده مطالبی رو راجع به شرکت بیز در اختیارتون بگذارم تا با دست پر به جلسه برید.
    اگر بتونید خوب جلسه رو مدیریت کنید و اطلاعات رو در زمان مناسب ارائه بدید نه تنها دست از سرتون بر می دارن بلکه ممکنه دوستتون و دوستانشون رو هم از این دام نجات بدید.
    شاد و پیروز باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی