این مطلب رو واسه این نوشتم چون بعد از چندین سال طی یک ماه گذشته به چهار جلسه پرزنت بازاریابی شبکه ای با ظاهری قانونی دعوت شدم و بوی نامطبوع کلاهبرداری به مشامم خورد طی بررسی هایی که انجام دادم، دیدم که حدود 14 شرکت فعال با نامهای
آویژه سگال، ابرتجارت کهکشان (لغو مجوز شده)، شبکه بادران گستر، کارآفرینان پیشرو باورس، تلاشکاران سرمایه وزین (تکسو)، بازاریابان ایرانیان زمین (Biz)، مروارید پنبه ریز، زندگی
سبز دماوند (Green Life)، سیمرغ عصر تجارت، میراث نفیس دستها، پارس نیوشا نیک، شبکه تلاش آفرینان تجارت، جانسون
تجارت، بازاریابی شبکه ای راه سوم پارسیان، نیک پوشان رادین
هستند.
این شرکتها برخلاف اهداف مقدسی (که برای فریب اذهان عمومی ایجاد شده) که در سایتشون نوشته شده و بازاریابها شون به شدت روی این موارد تکیه می کنند:
مثل
حذف واسطه ها
حمایت از تولید ملی
اشتغال زایی برای جوانان
. . .
که در ذیل به بررسی این اهداف می پردازیم.
نگاهی به تاریخچه این شرکتها:
بازاریابی شبکه ای، به گفته دکتر فریدون قاسم زاده استاد دانشگاه شریف, در ایران ظرف چند سال گذشته مطرح شده در حالی که در دنیا قریب ۷۰ سال سابقه دارد. از حوالی سال ۱۹۳۰ مفهومی به نام بازاریابی شبکه ای از کشور آمریکا آغاز شد، این مفهوم در برخی از موارد معادل بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) استفاده می شد. در این روش تولیدکننده به جای اینکه کالاهای خود را از طریق عوامل پخش با درصد کمیسیون بالا به فروش برساند, از طریق خود مردم و مشتریان این کار را انجام می دهد. بدین طریق شبکه ای از مشتریانی که تمایل دارند در کار فروش به تولیدکننده کمک کرده و منفعتی نیز برای خود کسب نمایند, امر بازاریابی و فروش کالا را بر عهده می گیرند. در برخی از موارد در ادبیات، از بازاریابی شبکه ای به عنوان بازاریابی چند لایه ای (Multi Level Marketing-MLM) نیز نام برده می شود که هر دو عنوان ناظر به یک مفهوم هستند.
حال با نگاهی به تاریخچه و تعریف سبک واقعی بازاریابی شبکه ای به اهداف این شرکتهای به ظاهر قانونی نگاهی می اندازیم:
1*- چنانچه هدف شرکتها حذف واسطه هست پس وجود خود این شرکتها نقض کننده این هدف می باشد . چون خود این شرکتها یک واسطه محسوب می شوند و هیچکدام تولید کننده محصول خاصی نیستند البته برخی از آنها کالاهایی به نام خود شرکت دارند که عملاً برند (نام تجاری که روی یک کالا نوشته می شود) آن شاید متعلق به این شرکتها باشد و این دلیل بر تولید آن کالا توسط آن شرکت نیست.
2*- بحث حمایت از تولید داخلی رو مطرح می کنند که عملاً 80 تا 90 درصد از اجناسی که این شرکتها ارائه می دهند کالاهای خارجی است
یک سوال اینجا مطرح است و آن اینکه چرا از اجناس خارجی یا اجناس داخلی بی نام و نشان و عجیب و غریب استفاده شده؟
پاسخ به این سوال خیلی ساده است. چون اجناس خارجی قیمت مصرف کننده ندارند و این شرکتها این اجناس را با قیمتهای بسیار پایین (به علت کیفیت پایین این محصولات) خریداری کرده و با قیمتهای بسیار بالا به فروش می رسانند تا اول سود خود را تضمین کنند بعد با ارقام بالا و درصد سود های عجیب و غریب سر من و شما را کلاه بگذارند که می توانی در شرکت آنها تا 40 % یا بیشتر هم سود ببری.
یک سوال مهم لطفاً به یک کارخانه تولیدی معروف بروید و از مدیر فروش کارخانه بپرسید که نمایندگان شما در سطح استان و کشور چند درصد سود می برند و آنها پاسخ خواهند داد در صورت خرید بالا و در بهترین شرایط حداکثر 15 تا 20 درصد پس چگونه است که این شرکتها که تولید کننده هم نیستند می توانند این سود ها را در صورت خرید جزء به شما بدهند؟ آیا غیر از این است که یک جنس با کیفیت پایین و با قیمت پایین می خرند و با قیمت بالا به مردم ارائه می کنند؟
نکته مهم: بدلیل ضعف در کیفیت مشتریان شاید فقط یکبار حاضر به خرید آن محصول باشند و نهایتاً متضرر اصلی نیروهای انسانی بی مزد داخل شرکت هستند که عمرشان را روی یک محصول بی کیفیت (شاید با ظاهر و بسته بندی آراسته) می گذارند.
3*- مسئله اشتغالزایی مطرح شده که چنانچه قرارداد مربوط به این شرکتها را مطالعه کنید متوجه می شوید که کاملاً یک طرفه بوده و از نیروی بازاریاب کلیه تعهدات گرفته شده ولی هیچ تضمینی برای کار و آینده نیرو در نظر گرفته نشده؟
مثال1: اگر جوانی عمر و جوانی خود را برای این شرکت بگذارد و با چوب خوری ابتدای کار کنار بیاید و با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارد تا به یک پورسانت برسد، حال اگر پس از گذشت یک مدت زمان، این کار به هر دلیل برای این شرکت مقرون به صرفه نبود و خواست کارش را جمع کند (همانطور که می دانید مجوز کار این شرکتها از 6 ماه تا 2 سال است) یا اعلام ورشکستگی کند، چه کسی جوابگوی عمر و زندگی تباه شده این جوان است؟
مثال 2: بیاییم خدمات یک شرکت را که مانند این شرکتها در سطح کشور کار می کند و بر خلاف این شرکتها خدمات حقیقی ارائه می دهد را با این شرکتها مقایسه کنیم
شرکت بیمه یکی از رایجترین سولات که از طرف خریدارن خدمات مختلف بیمه ای مطرح می شود اینست که اگر شرکت بیمه ای X ورشکست شد و ما از آن شرکت بیمه نامه تهیه کرده باشیم چه کسی پاسخگوی ما خواهد بود؟
پاسخ تمامی شرکتهای بیمه ای یک پشتیبان به نام شرکت بیمه مرکزی دارند که کلیه نقل و انتقالات مالی شرکتهای بیمه را زیر نظر دارد و چنانچه شرکت بیمه ای بخواهد خارج از عرف مشخص شده عمل کند به سرعت جلوی کار آن شرکت گرفته می شود و چنانچه این شرکت به ورشکستگی برسد بیمه مرکزی پاسخگوی تمامی تعهدات این شرکت می باشد.
در صورتی که این شرکتهای بازاریابی شبکه ای هیچ تعهدی نه به شما دارند نه به هیچ ارگانی که در صورت ورشکستگی پاسخگوی شما یا زیر مجموعه هایی که ایجاد کرده اید باشد.
نکته ای که در سال 97 نیاز است بدانید
با سلام و عرض ادب نسبت به تمامی عزیزانی که مطالب رو مطالعه کردن و نظریات خودشون رو ارسال کردند.
مطالب درج شده مربوط به سال 94 هستند و خیلی از شرکتها با توجه به مطالب ارائه شده شروع به پوشاندن ( ماست مالی کردن) نقاط ضعف معرفی شده کردند ولی کماکان اصل کارشان مشکل دارد.
یک موضوع بسیار مهم رو میخواستم امروز با شما دوستان مطرح کنم
با گذشت حداقل شش سال از عمر این شرکتهای کلاهبرداری از تمامی کسانی که در این شرکتها کار می کنند یا می خواهند به زور وارد شوند یک سوال اساسی دارم.
مطالبی که پیش از سوال باید بدانید
8 تا 10 سال پیش پس از اینکه سرمایه گذاران اصلی (آقازاده ها) این سبک شرکتها از نوع غیر قانونی آن منتفع نشدند اقدام به قانونی کردن آن نمودند پس از کسب مجوزهای لازم در سال اول بسیاری از نتورکر های حرفه ای از سیستمهای غیرقانونی را به سیستمهای به ظاهر قانونی خود وارد کردند (سبک ورود به این نحو بود که خیلی ها را با وعده و وعید خیلی ها را با جاه و مقام و خیلی از لیدر ها و لگ هایی که به هیچکدام از این روشها وارد نمیشدند رو دستگیر کردند بعد برای اینکه پرونده آنها مختومه اعلام شود از آنها تعهد گرفتند که باید در سیستمهای جدید به همراه همه زیر دستها خرید بزنند وگرنه پرونده شان دوباره به جریان می افتد )
با این سبک هر شرکت هزاران نیروی زبده از لیدر ها و لگ های حرفه ای (که خیلی از آموزشهایی که میبینید حاصل تلاش این افراد است) را وارد این سیستمهای به ظاهر قانونی کردند.
مطلب بعدی که باید بدانید اینست که این سیستمها به نیروها تعهد میدهند که در صورتی که درست عمل کنید بعد از بازه 3 تا 6 سال میلیاردر میشوید و ماهی چندین میلیارد درآمد دارید.
و آخرین مطلب پیش از سوال اصلی اینکه تا به امروز بیش از 6 سال از عمر این شرکتهای کلاهبرداری می گذرد.
عنوان سوال
لطفا اگر وارد این سیستمهای کلاهبرداری شدید یا قصد ورود به آن را دارید این مورد را از پرزنتور یا لیدر خود بخواهید.
نام 100 نفر از میلیاردر های 6 سال پیش این مجموعه را برایتان بگوید و حداقل با 5 نفرشان را ببینید.
اصلا 100 نفر نه 10 نفر
10 نفرم نه 5 نفر
احتمالا توجیه میکنند که آنها کارشان را اصولی انجام ندادند
مگر میشود کسی طراح آموزشهای شما باشد و کارش را اصولی انجام ندهد مگر میشود از بین هزاران ورودی سال اول یک نفر هم اصولی انجام نداده باشد.
احتمالا توجیه میکنند که آنها وقت دیدن شما را ندارد
مگر کار روزمره آنها چیست مگر محل درآمد آنها از خرید نیروهای جدید شکل نمیگیرد مگر سرکشی به تیمها و کنفرانس گذاشتن نیست آدرس یکی از محلهای کنفرانس را بخواهید تا در آن شرکت کنید.
نکته مهم چند شرکت چندین ماشین وارد کرده و هر هفته به بعضی از این افراد به ظاهر موفق میدهد تا با نمایش آنها ورودی جدید بگیرد
لطفا در صورت مشاهده از لیدر خود بخواهید که کارت ماشین یا سند آن را کپی برابر اصل بگیرد و به شما نشان دهد.
شاد و پیروز باشید.