معایب و مشکلات بازاریابی شبکه ای

از سیستمهای هرمی تا بازاریابی شبکه ای به ظاهر قانونی

معایب و مشکلات بازاریابی شبکه ای

از سیستمهای هرمی تا بازاریابی شبکه ای به ظاهر قانونی

معایب و مشکلات بازاریابی شبکه ای

بازاریابی و فروش چه بصورت شبکه ای (چنانچه به صورت واقعی پیاده سازی شود و قصد سوء استفاده از مسئله بیکاری جوانان رو نداشته باشد) چه به صورت غیر شبکه ای
یک علم است، علمی آمیخته به هنر
فروش نوک پیکان هر شرکت تولید کننده کالا و خدمات است و بدون تیم فروش تمامی شرکتها به تعطیلی و ورشکستگی سوق داده می شوند.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

بازاریابی شبکه‌ای یا بازاریابی چندسطحی (به انگلیسی: Network Marketing) یا بازاریابی چندسطحی (به انگلیسی: Multi-level marketing)، نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.

در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریاب‌ها بصورت «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» اقدام به فروش محصولات کمپانی می‌کنند. در حال حاضر به ترتیب کشورهای آمریکای شمالی، چین، کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکه‌ای سردمدار هستند.

تاریخچه

  • ایدهٔ بازاریابی شبکه‌ای از فرمول تصاعد گرفته شد، که در سدهٔ ششم ق. م. توسط فیثاغورس و در سدهٔ سوم ق. م. توسط اقلیدس در کتاب معروف «مقدمات» به جهان معرفی شد.
  • جی. پل گتی، ثروتمندترین مرد آمریکایی در سال ۱۹۵۷ میلادی بود، و برای اولین بار اعلام کرد که «من ترجیح می‌دهم که از ۱٪ تلاش صد نفر استفاده کنم تا اینکه از ۱۰۰٪ تلاش خودم».این ایده که اهرم زدن نام دارد، امروزه پایه‌گذار فلسفهٔ بازاریابی شبکه‌ای شده‌است.
  • اولین بار، یک شرکت دوچرخه سازی در روسیه از این ایده استفاده کرد و برنامه‌ای ترتیب داد که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل بجای ۵۰ روبل صاحب دوچرخه شوند اگر چهار مشتری دیگر نیز معرفی کنند؛ ولی فروش کمپانی بسرعت به اشباع رفت.در روسیه به آن شرکت بهمنی و در فرانسه به آن گلولهٔ برفی لقب دادند و صد در صد تقلب و کلاهبرداری تلقی شد. از آن پس، سیاستمداران، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زیادی بدنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند.
  • اولین کمپانی که بطور رسمی فعالیت بازاریابی چند سطحی را در سال ۱۹۳۰ آغاز کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی اموی به فروش می‌رساند.

تفاوت با شرکت‌های هرمی

به گفتهٔ کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، شرکت هرمی شرکتی‌ست که به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکت‌های هرمی محصولی را نمی‌فروشند و پول‌های مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند. این شرکت‌ها در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیرقانونی هستند؛ چون در ازای جذب افراد پول می‌دهند بطور اجتناب‌ناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، بجز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می‌مانند یا به عبارتی پول خود را می‌بازند.

FTC می‌گوید داشتن محصول، قانونی بودن شرکت را تعیین نمی‌کند. بعضی از شرکت‌های هرمی برای ردگم کردن، خود را شرکت ام‌ال‌ام معرفی کرده و محصولی را در پلان خود قرار می‌دهند ولی چون هدفشان فروش محصول نیست، قیمت آن بسیار بالاتر از بازار آزاد خواهد بود، یا اینکه دریافت محصول در آن شرکت‌ها مشروط به فعالیت در پلان تجاری‌شان است که برای کسانی‌که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مشتری پیدا کنند، پول از دست می‌رود. دو مشخصه بارز کمپانی‌های هرمی:

  • انبار کردن کالا

کمپانی مشتریان را وادار می‌کند که تعداد هر چه بیشتری کالا (عموماً با قیمت بسیار بالایی) بخرند تا در آمد بیشتری داشته باشند، حتی اگر نتوانند آن کالاها را به مصرف برسانند. در این صورت افراد رأس هرم سود هنگفتی می‌کنند در حالیکه محصول چندانی را به بازار ارائه نکرده‌اند و محصولات در زیرزمین‌ها انبار شده‌اند.

  • عدم خرده فروشی (فروش جزء به مردم)

به دلیل کیفیت پایین محصولات و هزینهٔ بالای آنها، در اغلب شرکت‌های هرمی محصولات فقط بین اعضای داخل هرم توزیع می‌شود، نه بین مردم عادی بیرون از هرم.

«اشباع» در بازاریابی شبکه‌ای به مرحله‌ای گفته می‌شود که یک شرکت به حداکثر فروش خود برسد و بازاریاب‌های جدید نتوانند محصول بیشتری را بفروشند.شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و بازاریاب‌های فعال مدعی هستند که این اتفاق هرگز نمی‌افتد اما اشباع در بازاریابی چند سطحی حتمی است.

پایداری شرکت‌های شبکه‌ای

به گفتهٔ ریچارد پو در کتاب موج چهارم، قدرت کمپانی‌های شبکه‌ای در پنج سال اول کاری مشخص می‌گردد. یک کمپانی در ۲ سال اول فعالیت خود، بیش از ٪۵۰ احتمال شکست دارد و کمپانیی که ۵ سال به تعهدات خود عمل کند، احتمال شکستش به ۱٪ خواهد رسید.

راهکار پیشنهادی FTC پیش از ورود

بهتر است پیش از ورود به بازاریابی شبکه‌ای، موارد زیر انجام شود:

  • گرفتن سابقه کمپانی
  • تحقیق دربارهٔ محصولات
  • پرسش و پاسخ دربارهٔ پلن و موفقیت
  • کشف مرزها و محدودیت‌ها
  • ارتباط برقرار کردن با بالا سری‌ها و گرفتن آدرس و شماره تلفن
  • مشورت گرفتن از وکیل یا مشاور حقوقی که در سیستم نباشد (ذینفع نباشد)
  • زمان بگذارید. سریع تصمیم نگیرید و قرارداد نبندید تا مدتی فکر کنید.
  • ببینید که این کار بدرد شما می‌خورد؟ با بالاسری‌ها دربارهٔ وقت گذاشتن و هزینه‌های جانبی بپرسید.
  • تحقیق زیاد
  • گول حرف های رویایی دیگران را نخوردن و عاقلانه فکر کردن به اصل موضوع
  • کسب اطلاعات درباره بازار محصولات شرکت
  • جایگاه محصول نزد مصرف کننده
  • صحبت حضوری با مصرف کنندگانی که در طرح درآمد زایی شرکت حضور ندارند و فقط مصرف کننده هستند.

برگرفته شده از دانش نامه آزاد ویکی پدیا

نکته ای که در سال 97 نیاز است بدانید

با سلام و عرض ادب نسبت به تمامی عزیزانی که مطالب رو مطالعه کردن و نظریات خودشون رو ارسال کردند. 

مطالب درج شده مربوط به سال 94 هستند و خیلی از شرکتها با توجه به مطالب ارائه شده شروع به پوشاندن ( ماست مالی کردن) نقاط ضعف معرفی شده کردند ولی کماکان اصل کارشان مشکل دارد.

یک موضوع بسیار مهم رو میخواستم امروز با شما دوستان مطرح کنم

با گذشت حداقل شش سال از عمر این شرکتهای کلاهبرداری از تمامی کسانی که در این شرکتها کار می کنند یا می خواهند به زور وارد شوند یک سوال اساسی دارم. 

مطالبی که پیش از سوال باید بدانید

8 تا 10 سال پیش پس از اینکه سرمایه گذاران اصلی (آقازاده ها) این سبک شرکتها از نوع غیر قانونی آن منتفع نشدند اقدام به قانونی کردن آن نمودند پس از کسب مجوزهای لازم در سال اول بسیاری از نتورکر های حرفه ای از سیستمهای غیرقانونی را به سیستمهای به ظاهر قانونی خود وارد کردند (سبک ورود به این نحو بود که خیلی ها را با وعده و وعید خیلی ها را با جاه و مقام و خیلی از لیدر ها و لگ هایی که به هیچکدام از این روشها وارد نمیشدند رو دستگیر کردند بعد برای اینکه پرونده آنها مختومه اعلام شود از آنها تعهد گرفتند که باید در سیستمهای جدید به همراه همه زیر دستها خرید بزنند وگرنه پرونده شان دوباره به جریان می افتد ) 

با این سبک هر شرکت هزاران نیروی زبده از لیدر ها و لگ های حرفه ای (که خیلی از آموزشهایی که میبینید حاصل تلاش این افراد است) را وارد این سیستمهای به ظاهر قانونی کردند. 

مطلب بعدی که باید بدانید اینست که این سیستمها به نیروها تعهد میدهند که در صورتی که درست عمل کنید بعد از بازه 3 تا 6 سال میلیاردر میشوید و ماهی چندین میلیارد درآمد دارید. 

و آخرین مطلب پیش از سوال اصلی اینکه تا به امروز بیش از 6 سال از عمر این شرکتهای کلاهبرداری می گذرد. 

عنوان سوال

لطفا اگر وارد این سیستمهای کلاهبرداری شدید یا قصد ورود به آن را دارید این مورد را از پرزنتور یا لیدر خود بخواهید.

نام 100 نفر از میلیاردر های 6 سال پیش این مجموعه را برایتان بگوید و حداقل با 5 نفرشان را ببینید.

اصلا 100 نفر نه 10 نفر

10 نفرم نه 5 نفر

احتمالا توجیه میکنند که آنها کارشان را اصولی انجام ندادند

مگر میشود کسی طراح آموزشهای شما باشد و کارش را اصولی انجام ندهد مگر میشود از بین هزاران ورودی سال اول یک نفر هم اصولی انجام نداده باشد. 

احتمالا توجیه میکنند که آنها وقت دیدن شما را ندارد

مگر کار روزمره آنها چیست مگر محل درآمد آنها از خرید نیروهای جدید شکل نمیگیرد مگر سرکشی به تیمها و کنفرانس گذاشتن نیست آدرس یکی از محلهای کنفرانس را بخواهید تا در آن شرکت کنید. 

نکته مهم چند شرکت چندین ماشین وارد کرده و هر هفته به بعضی از این افراد به ظاهر موفق میدهد تا با نمایش آنها ورودی جدید بگیرد

لطفا در صورت مشاهده از لیدر خود بخواهید که کارت ماشین یا سند آن را کپی برابر اصل بگیرد و به شما نشان دهد.

شاد و پیروز باشید. 

  • Seller Team

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی